zibayarA

مطالب آموزشی پزشکی

zibayarA

مطالب آموزشی پزشکی

مطالب آموزشی پزشکی

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

۱-با خودت خوب باش

صدای درونیتان که با شما صحبت میکند، قدرتمندتر از آن چیزی ست که فکر میکنید. تلاش کنید که با خودتان خوب و مهربان باشید و هنگامی که در زندگی لغزیدید، سعی کنید که همه ی افکار منفی را به چالش بکشید. یک قاعده ی خوب برای صحبت کردن با خود این است که طوری با خودتان صحبت کنید که با همسرتان صحبت میکنید. ممکن است در ابتدا بسیار سخت باشد اما تمرین کنید!

۲-خودتان باشید

مقایسه کردن خودتان با دیگران باعث احساس سرخوردگی در شما میشود. سعی کنید روی اهداف و دستاوردهای خودتان متمرکز شوید نه اینکه آنها را با فرد دیگری مقایسه کنید. هیچ فردی به این فشارها نیاز ندارد.

۳-حرکت کنید

ورزش کردن یک راه عالی برای افزایش انگیزه، تمرین ایجاد اهداف و افزایش اعتماد بنفس است. عرق کردن باعث ترشح اندورفین در بدن میشود که احساس خوبی در ما ایجاد میکند.

۴-هیچ انسانی کامل نیست

میشه تلاش کنید که بهترین نوع خودتان باشید، اما این را هم بپذیرید که کامل بودن یک هدف غیرواقعی است. قطعا انسان ها با شکست های فراوانی که در زندگی می خورند پخته و کامل می شوند و این قانون همیشگی دنیا بوده و هست.

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی
  • ۰
  • ۰
  • اعصاب! البته هم مردها و هم زن ها عصبی می شوند و این امر کاملاً طبیعی است. یک قرار ملاقات جدید، یک جلسه مهم با رئیس تان می تواند روی اعصاب تان تأثیر بگذارد و شما را هیجان زده کند؛ نکته این جاست که نباید به افکار منفی اجازه دهیم آینده این اتفاق ها را پیش بینی کنند.
  • وضعیت فرهنگی جامعه بله گاهی در جوامعی اهمیت بیشتری به مردان داده می شود و نقش زن فقط به یک خدمتکار نزول پیدا می کند. در این جوامع زن ها جایگاهی در اداره خانواده یا کشور خود ندارند و این موضوع خود بخود در همه مقیاس ها سبب کاهش اعتماد بنفس خانم ها می شود.
  • ظاهر نامطلوب زمانی که فکر می کنید ظاهرتان خوب به نظر نمی رسد، مثل وقتی که زمان کافی برای آماده شدن ندارید؛ یا پول کافی برای خرید لباس های جدید نداشته اید؛ یک جمله ی ” عزیزم؛ من اصلاً خوب به نظر نمی رسم !” به آسانی می تواند باعث بشود که حس کنید همه چیز دارد بد پیش می رود. بدانید که اگر بخواهید روی این موضوع متمرکز شوید؛ نمی توانید از بقیه ی روزتان لذت ببرید.
  • برداشت های منفی چند بار در ذهن از خودتان پرسیده اید ” منظور واقعی اش چه بود؟…” یا مثلاً گفته اید ” می دانم که ماری ما را به مهمانی دعوت کرده است اما فکر می کنم اگر مجبور نبود هرگز این کار را نمی کرد!”

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی
  • ۰
  • ۰

ایجاد نگرش مثبت

۱- تعریف و معین کردن افکار منفی افکار منفی که به ذهن شما می رسند ممکن است از این دست باشند: ” نمی توانم آن کار را انجام بدهم “،” مطمئن هستم که شکست می خورم “، ” هیچ کس نمی خواهد به حرف های من گوش بدهد “. این صداهای منفی بدبینانه و بی فایده هستند و شما را از دست یابی به اعتماد به نفس و تقویت آن باز می دارند.

۲- اهداف منفی تان را به اهداف مثبت تبدیل کنید. همزمان که به افکار منفی تان توجه می کنید؛ آنها را به اندیشه های مثبت تبدیل کنید. افکار مثبت از این دست هستند: ” انجام این کار را امتحان خواهم کرد “، ” اگر روی آن کار کنم؛ موفق خواهم شد “؛ یا ” همه به من گوش خواهند داد “. هر روز با تعداد کمی از فکرهای مثبت شروع کنید.

۳- از تمرکز بیشتر روی افکار منفی خودداری کنید. در نهایت افکار مثبت در مغز شما باید فضای بیشتری نسبت به افکار منفی تان اشغال بکند. هرچقدر بیشتر سعی کنید که با افکار منفی تان به طور مثبت برخورد بکنید؛ این روند طبیعی تر خواهد شد.

۴- حفظ یک شبکه از افراد حمایتگر مثبت. با آنهایی که افکار مثبت دارند و به شما نزدیکند؛ چه خانواده یا دوستان ارتباط داشته باشید؛ تا چشم انداز دید خود را بالا ببرید. به علاوه؛ از کسانی که باعث می شوند احساس بدی نسبت به خود داشته باشید؛ دوری نمایید.

ممکن است شخصی که شما او را به عنوان دوست خود برگزیده اید؛ در واقع باعث شود که حس بدی به خودتان داشته باشید، اگر مداوم عبارات منفی را بیان می کند یا دائماً از شما انتقاد می کند.
حتی یکی از اعضای خانواده تان نیز ممکن است با تحمیل کردن ایده های خودش به شما و تأکید روی آنچه که باید انجام بدهید؛ می تواند اعتماد به نفس شما را از بین ببرد.

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی
  • ۰
  • ۰

۱-با سخنرانی های کوتاه و مختصر شروع کنید

هیچ وقت نمی توانید بدون یاد گرفتن مقدمات یک درس یا یک رشته ورزشی در آن خبره شوید. غلبه بر ترس هم درست مثل همین قضیه است. باید با تمرینات کوچک و مختصر شروع کنید و کم کم جلو بروید. اگر صحبت کردن جلوی جمع برایتان سخت است اولین سخنرانی تان نباید طولانی باشد. به جای اینکار بهتر است یک سخنرانی کوتاه و عمومی را انتخاب کنید. برای مبتدی ها معمولا توصیه می کنیم کارشان را با ۱ تا ۳ دقیقه صحبت کردن جلوی جمع شروع کنند.

این سخنرانی کوتاه می تواند درباره هر چیزی باشد. می توانید درباره یک فیلم، یک خبر خاص و یا سخنرانی یک شخص دیگر حرف بزنید. در این مرحله اصلا از شما انتظار نمی رود که برای مدت طولانی و بی وقفه صحبت کنید.

۲-مکان آشنا و راحتی را برای صحبت کردن انتخاب کنید

اگر سخنرانی تان در مکان آشنایی باشد احساس راحتی بیشتری می کنید و ترس و اضطرابتان هم کمتر می شود. مثلا اگر قرار است به مشتری هایتان درباره محصولاتتان یا کسب و کار جدیدتان توضیحات خاصی بدهید به جای رفتن به شرکت آنها از امکانات شرکت خودتان استفاده کنید یا در محلی که به آن آشنا هستید با مشتری ها قرار ملاقات بگذارید.

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی
  • ۰
  • ۰

کنترل خشم

راه‌هایی برای آرام شدن

  • نفس عمیق بکشید. نفس عمیق بکشید و تا می‌توانید هوای تازه وارد شش‌های خود کنید، اینکار به آرامش شما کمک می‌کند.
  • ورزش کنید. پیاده روی بسیار مفید است. باعث می‌شود ذهن شما آرام شود.
  • از احساسات خود استفاده کنید. به یک موسیقی زیبا گوش دهید، فیلم ببینید و یا اینکه خود را در یک مکان زیبا تصور کنید.
  • به آرامی از ۱ تا ۱۰ بشمارید. اینکار باعث می‌شود تا آنچه در ذهن شما باعث ایجاد خشم شده از بین برود.

راه‌های بهتری برای بیان خشم خود پیدا کنید

  • اگر احساس کردید در شرایطی قرار دارید که باید واکنشی از خود نشان دهید، تلاش کنید راهی مسالمت‌آمیزتر از عصبانیت را امتحان کنید.
  • اگر احساس کردید عصبانیت شما دارد از کنترل خارج می‌شود؛ محیط را ترک کنید و تا هنگامیکه احساس آرامش نکرده‌اید، به محیط باز نگردید.
  • طبیعی است که گاهی اوقات از فردی ناراحت می‌شوید، اما تلاش کنید بصورت منصفانه ناراحتی خود را بروز دهید؛ در غیر اینصورت هر لحظه احتمال از بین رفتن رابطه‌تان وجود دارد.
  • روابط خود را در اولویت قرار دهید. بجای دعوا کردن، تلاش کنید رابطه‌تان را حفظ کنید. به افراد دیگر و نظراتشان احترام بگذارید.

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی
  • ۰
  • ۰

۱- پیشاپیش فکر کنیدبهترین نقطه شروع این است که ۱۰ دقیقه وقت خود را صرف برنامه‌ریزی برای روز بعد کنید. می‌توانید از ابزاری مانند تقویم جهت برنامه‌ریزی برای ورزش و فعالیت‌های دیگر استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز مهم را نادیده نگرفته اید.
باید بدانید چقدر زمان در یک روز مشخص، دارید و چقدر از آن نیاز دارید که هر فعالیت را تکمیل کنید. زمانی که آنچه می خواهید انجام دهید را درک کردید، می توانید بر آمادگی خود تمرکز کنید. گاهی می توانید از ساعت زنگدار برای برنامه ریزی و آنچه می خواهید انجام دهید، استفاده کنید.
۲- بلافاصله بعد از بیدار شدن، خود را گرم کنید

راه‌های زیادی برای بیدار شدن در صبح وجود دارد. معمولی ترین راه این است که نیمی از یک فنجان قهوه بنوشید و بلافاصله بعد از آن خانه را ترک کنید. چطور است یک گرم کردن ساده را به جای آن امتحان کنید.
روز خود را با انجام چند حرکت پروانه، وزنه‌برداری، اسکات و چرخش دست و پا شروع کنید. انجام این کار برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تاثیر بهتری نسبت به قهوه دارد. یکی دیگر از مزایای آن، این است که به بدن اجازه می دهد تا درد و رنج را تحمل کند.
۳- صبحانه خوبی بخوریداین جایی است که رژیم غذایی وارد بازی می‌شود. بسته به دستورالعمل‌هایی که دنبال می‌کنید، انواع زیادی از یک صبحانه خوب وجود دارد. فقط در رژیم غذایی خود تعادل را حفظ کنید. مهم است رژیمی را انتخاب کنید که واقعا برایتان مفید باشد.
یک کلمه در مورد رژیم غذایی … کلمه رژیم غذایی همیشه متمایز است. بسیاری از مردم فکر می کنند که یک رژیم غذایی چیزی است که وزن انسان را کم کند، در حالی که در حقیقت می تواند اهداف دیگری داشته باشد. به طور کلی یک رژیم غذایی فقط یک روش خوب برای خوردن چیزی است که برای بدن مفید است.

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی
  • ۰
  • ۰

روماتولوژی چیست؟

روماتولوژی (Rheumatology) یک فوق تخصص در پزشکی داخلی و پزشکی اطفال است که به مطالعه و درمان بیماری‌های بافت همبند و استخوان‌های بدن انسان توجه دارد. به متخصص این رشته روماتولوژیست می‌گویند. بسیاری از بیماری‌های مورد توجه این تخصص ریشه سیستم ایمنی دارند و لذا روماتولوژی بیشتر به مطالعه ایمنی شناسی می‌پردازد.

روماتولوژیست، بیماری های عضلانی اسکلتی و خود ایمنی را تشخیص و درمان می کند. برخلاف ارتوپدی، روماتولوژیست ها برای درمان بیماری های مفصلی، عمل جراحی انجام نمی دهند. علاوه بر این، هدف از بسیاری از روماتولوژیست ها، یافتن علت زمینه ای بیماری های روماتیسمی و انجام تحقیقات برای یافتن گزینه های بهتر درمانی است. نمونه ای از یک آزمایش روماتولوژی در ویدیوی زیر:

روماتولوژیست، ابتدا باید 4 سال دوره آموزش پزشکی یا استئوپاتیک و پس از آن، 3 سال دوره آموزش طب داخلی یا اطفال را به اتمام برساند. علاوه بر این، 2 الی 3 سال دوره آموزشی برای یادگیری علل و درمان بیماری های عضلانی اسکلتی و خود ایمنی مزمن را بگذراند. پس از قبولی در امتحانات، گواهی تحصیلی اعطا می شود که هر 10 سال یکبار باید تمدید شود.

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی
  • ۰
  • ۰

زردی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

 

1-شیر مادر – سینه مادر در چند روز اول پس از زایمان مقدار کمی آغوز ایجاد می کند. پس از مدتی با افزایش شیردهی ، احتمال ابتلا به زردی ناشی از شیر مادر وجود دارد. اینطور تصور می شود که برخی از آنزیم های موجود در شیر مادر ممکن است موجب “زردی شیر مادر” شوند. این زردی ناشی از شیر مادر است. در این شرایط ، در مورد ادامه یا توقف شیردهی ، از پزشک سوال کنید.

 

2-ناسازگاری های گروه خونی (Rhesus (Rh و ABO – هنگامی که مادر و نوزاد گروه های خونی متفاوتی دارند ، بدن مادر ممکن است آنتی بادی هایی تولید کند که می توانند در مراحل بعدی بارداری به گلبول های قرمز کودک حمله کنند. این بدان معناست که باید گلبول های قرمز آسیب دیده ی بیشتری از بدن حذف شود که به نوبه خود باعث بالا رفتن سطح بیلی روبین می شود. ممکن است کودک در مدت چند ساعت پس از تولد دچار کم خونی و زردی شدید شود.

 

3- کم خونی همولیتیک – این می تواند یک اختلال ارثی سیستم ایمنی بدن (بیماری خود ایمنی) باشد ، زمانی که سیستم ایمنی بدن گلبول های قرمز خون را از بین می برد. همچنین می تواند عارضه سایر اختلالات مانند عفونت جدی (سپسیس) باشد.

 

به ندرت ، زردی ممکن است به دلیل شرایط زیر ایجاد شود:

 

4- هپاتیت نوزادی (التهاب کبدی) – برخی از ویروس هایی که می توانند باعث هپاتیت در نوزادان شوند شامل سیتومگالوویروس ، سرخچه و هپاتیت A ، B و C هستند. ویروس دقیق ایجاد کننده ی هپاتیت نوزادان مشخص نیست. نوزادان مبتلا به هپاتیت نوزادی ممکن است در معرض عفونت ویروسی قبل از تولد ، در رحم یا در طی ماه های اول زندگی باشند.

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی
  • ۰
  • ۰

ولی وقتی بچه ها از سه سال بزرگتر می شوند حالا دیگر این وظیفه ی دفاع کردن از کودکتان برعهده ی شما نیست. باید به خود کودک یاد بدهید که خودش از حق خودش دفاع کند.

برای مثال بچه ی شما در پارک مشغول بازی بوده و با گریه به سمت شما می آید که فلانی من رو کتک زد! بسیار سریع و در عرض چند ثانیه از او می پرسید که ماجرا چی بوده؟ چرا کتکت زد؟ تو چه حسی داری؟ (حسش رو تایید بکنید اینگونه که خب! الان کتک خوردی، ناراحت هستی، دردت گرفته) خیلی خب باشه حالا چیکار میخواهی بکنی؟ و دوست داری به اون بچه چی بگی؟

در این شرایط دفعات اول با کودکتان همراه شوید با او بروید و سمت بچه ایی که کودک شما را کتک زده. او را صدا بزنید و در اینجا کودکتان خودش باید خطاب به فردی که او را کتک زده بگوید: تو وقتی من را هل دادی من دردم گرفت، من ناراحت شدم، من دوست ندارم تو با من اینجوری رفتار کنی … و دیگر حرف هایی که شما با کودکتان تمرین کردید و او تصمیم گرفته که به دوستش بگوید.

شما باید کودکتان را ترک کنید ولی حواستان به این نکته باشد که اگر دفعه بعد هم بچه شما را زدند، شاید این بار بچه ی شما دیگر به شما رجوع نکرد. باید حواستان باشد که بچه شما کتک نخورد، اگر دیدید بچه شما کتک می خورد و چیزی نمی گوید! او را صدا بزنید و بگویید: عزیزم تو باید از دوستت بخواهی که با تو درست رفتار بکنه، دوستت نباید تو را کتک بزنه من باهات میام تا پیش دوستت و تو چی میخواهی بش بگی و دیگه چی میخواهی بش بگی و به نظرم به دوستت بگو که دیگه این کار را انجام نده.

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی
  • ۰
  • ۰

 به عنوان فردی بالغ وقتی کودکی رفتار درستی ندارد یا خیلی مهربان میشویم و دلمان میسوزد و یا خیلی عصبانی میشویم. مشکل این چنین برخوردهایی این است که تمرکز کودک از اشتباه خودش به سمت شما و برخوردتان تغییر پیدا میکند که این یک رفتار غیر سازنده است.

 

هیچ کودکی صبح با این فکر از خواب بیدار نمیشود که امروز میخواهم معلم ها و پدر و مادرم راناراحت کنم همه بچه ها دوست دارند مودب باشند فقط مهارتهایش را ندارند بنابراین هرچه بیشتر راهکار و مهارت ها را به انها نشان دهیم بهتر است.

ادامه مطلب...

  • یلدا مهدوی